Wednesday, March 9, 2011

Biarkan Aku Jatuh Cinta 3(i)



Kelihatan Irdina Safiyah yang sedang bersantai di pangkin yang terletak di halaman rumahnya itu. Irdina Safiyah sedang leka membaca sebuah novel bertajuk Yang Sebenarnya karya Aisya Sofea. Sedang asyik membaca novel telefon bimbitnya berbunyi tiba-tiba. Segera dijawabnya.


“Hello..assalammualaikum..sape ne?” jawab Irdina Safiyah.


“Woi Fiyah..aku la Asma..” sahut Asma Marha tanpa menjawab salam Irdina Safiyah.


“Oh! Asma..sorry aku tak tengok nama tadi..main jawab je..heheh..ada apa hal call aku ne?” tanya Irdina Safiyah.


“Aku nak ajak kau teman aku pergi sambut birthday member aku..boleh ya..malam besok..please..” terang Asma Marha.


“Ala yeke..sorry Asma malam besok aku dah janji dengan abang..teman dia..” beritahu Irdina Safiyah.


“Ala..cakap la dengan abang Sufyan..kau teman aku..urgent..heheh..boleh la ey..aku tak de member la nak teman aku..” pujuk Asma Marha lagi.


“Tak boleh..aku dah janji dengan dia..nanti dia merajuk pulak..” terang Irdina Safiyah.


“Kenapa nak merajuk pula..lain macam je bunyinye..ada apa-apa yang aku tak tahu ke?” tanya Asma Marha curiga dengan keakraban Irdina Safiyah dengan Wadi Sufyan.


“Ma..mana ad..ada apa-apa..kau ni memandai jela..” sangkal Irdina Safiyah gagap.


“Sejak bila pula sepupu aku ne gagap ne..baik story dengan aku..” ugut Asma Marha. Irdina Safiyah mengeluh perlahan.


“Ala yela aku story..kau ne tau je kan..ok macam ne..urmm..aduh macam mana nak story kat kau ne..” Irdina Safiyah kehilangan ayat.


“Banyak songeh la kau ne..cepat story..” marah Asma Marha, tidak sabar mendengarnya. Irdina Safiyah berdehem beberapa kali dah berkata.


“Ok macam ne..minggu lepas abang Sufyan ajak aku keluar..dia kata ada benda dia nak beritahu aku..then aku pun ikut jela..masa tu dia beritahu aku yang dia suka and sayang dekat aku..serius terkejut aku..” cerita Irdina Safiyah.


“Aku dah agak dah..aku dah agak dah..dari dulu aku tau dak abang suka dekat kau..tengok jela cara dia layan and ambil berat pasal kau..” sampuk Asma Marha.


“Entah la..aku tak perasan pula dulu..aku just anggap dia macam abang aku..tapi dalam diam tak sangka aku sayang dekat dia..” beritahu Irdina Safiyah berterus-terang.


“So apa cerita korang sekarang?bak kata orang Indonesia udah jadian ya..” teka Asma Marha sambil tergelak.


“A’ah..udah jadian dong..” jawab Irdina Safiyah sambil tertawa.


“Aku dah agak dah..sampai hati tak story dekat aku ey..dah seminggu korang bersama..baru aku tahu ye..” marah Asma Marha.


“Ala ne kan kau dah tahu..” jawab Irdina Safiyah sambil tersengih.


“Eh! Fiyah nanti aku call kau balik..mak aku panggil la..bye2..assalammualaikum..” kata Asma Marha.


“Waalaikumsalam..” jawab Irdina Safiyah lalu mematikan talian. Irdina Safiyah kembali menyambung bacaannya yang terhenti tadi.



*****



Kertas serta fail-fail di atas meja itu disusun dengan teratur. Wadi Sufyan memandang jam yang berada di tangannya. Jam menunjukkan tepat pukul enam petang. Segera dicapainya handphone dan berlalu keluar dari bilik officenya. Ketika ingin keluar secara tak sengaja Wadi Sufyan terlanggar seseorang.


“Sorry..eh! Zafran rupanya..sorry..aku nak cepat tak perasan tadi..” terang Wadi Sufyan dan meminta maaf pada Irsyad Zafran merangkap kawan baiknya itu.


“Eh! Tak pe bro..aku pun salah tadi..kepala tengah kusut la..” beritahu Irsyad Zafran.


“Kau ada masalah ke?relaks la..setiap masalah ada jalan penyelesaiannya..” ucap Wadi Sufyan. Irsyad Zafran hanya tersenyum paksa mendengar ucapan Wadi Sufyan itu. Tiba-tiba dia mendapat idea untuk menyelesaikan masalahnya itu.


“Sufyan..aku nak minta tolong kau sikit boleh tak?” tanya Irsyad Zafran pada Wadi Sufyan.


“Apa dia?” tanya Wadi Sufyan pula sambil memandang ke arah Irsyad Zafran yang sedang menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal itu.


“Aku nak minta tolong kau teman aku boleh?malam ne..kau tau kan aku tak pernah keluar berdua dengan si Fina tu..please..” beritahu Irsyad Zafran.


Fina atau nama penuhnya Hadfinah Arinah merupakan tunang kepada Irsyad Zafran. Bertunang atas kehendak keluarga. Irsyad Zafran sudah membantah tetapi dia terpaksa bila ibunya Pn Kamilah jatuh sakit. Hadfinah Arinah seorang gadis yang sangat liar dan sering bertukar-tukar teman lelaki. Irsyad Zafran tak sanggup hidup dengan perempuan macam itu.


“Ala Zaf..sorry aku tak boleh la..aku dah janji dengan awek aku..sorry bro..” beritahu Wadi Sufyan. Sememangnya Wadi Sufyan sudah berjanji dengan Irdina Safiyah.


“Ala..please Yan..kali ne je..boleh la please..aku tak sanggup nak jumpa dia berdua-duaan..please Yan..aku nak tamatkan semuanya hari ne juga..please..tolong aku kali ni..” rayu Irsyad Zafran bersungguh-sungguh menyebabkan Wadi Sufyan serba salah, lagi-lagi dengan sifat Wadi Sufyan yang sememangnya suka membantu rakan-rakannya.


“Yela..pukul berapa?dekat mana?” tanya Wadi Sufyan. Irsyad Zafran menarik nafas lega sebaik mendengar jawapan Wadi Sufyan.


“Jam 9.30 malam dekat Restoran Klasik..thanks Yan..sorry susahkan kau..kau bawa je awek kau tu..lagi ramai lagi bagus..” beritahu Irsyad Zafran. Wadi Sufyan hanya menggelengkan kepalanya.


“Yela..ok aku gerak dulu..” Wadi Sufyan meminta diri.


Beberapa jam kemudian Wadi Sufyan tiba di rumahnya. Segera dia berlari masuk ke rumah. Dilihatnya jam di dinding menunjukkan pukul 7 malam. Dengan pantas Wadi Sufyan masuk ke dalam biliknya dan mencapai tuala yang tersangkut di tempat penyidai itu, lalu terus masuk ke bilik air untuk membersihkan dirinya.




*****


No comments:

Post a Comment